Rehberlik Eğitimi

advanced divider

Rehberlik Eğitimi

MOSB ANAOKULU PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK

Okul öncesi dönem çocukların gelişiminin en hızlı olduğu dönemlerden biridir. Bu dönemde verilen eğitim ilerleyen yıllar için çocuğa hazırbulunuşluk kazandırarak temelini oluşturacağından özel bir öneme sahiptir. Rehberlik hizmetleri bu dönemde çocukların anne-babadan bağımsızlaşması, okula uyum sağlaması, sosyal rolleri öğrenmesi, potansiyelini ortaya koyması, bilişsel, sosyal ve fiziksel alanlardaki becerilerini kazanması için uygun çalışmalar yapar. Bu dönemde özellikle kendini kabul, özgüvenini geliştirme, ben kavramını oluşturma, merakını giderme, hayal ve isteklerini açığa vurma gibi çocukların gereksinimlerine yönelik etkinliklerin de yapılması gerekmektedir. Bu açıdan rehberlik hizmetleri okul öncesi dönemde önemli bir yere sahiptir.

Okul Öncesi Dönemde Rehberliğin Genel Amaçları

  • Çocukların okula ve çevreye uyum sağlamaları ve ilkokula hazırlanmaları
  • Yeni öğrenmelere karşı olumlu tutum ve anlayış geliştirmeleri
  • Kendilerini tanımaları ve kabul etmeleri
  • Kişiler arası ilişkilerini geliştirmeleri
  • Farklılıklara ve başkalarının haklarına saygı duymaları
  • Duygularını tanımaları ve olumsuz duygularla baş edebilme yollarını öğrenmeleri
  • Aile ve topluma ilişkin farkındalık ve duyarlılık kazanmaları
  • Sağlıklı ve güvenli yaşam için bilgi ve becerileri kazanmaları
  • Sorumluluklarını bilmeleri ve yerine getirmeleri
  • Meslekleri tanımaları ve mesleklerin insan hayatındaki yeri ve öneminin farkına varmaları


Rehberlik hizmetlerindeki en temel amaç sorunları çocuk adına çözmek değil ona destek olarak kendi sorunlarını kendisinin çözmesi için yardımcı olmaktır.

Bu amaçlar doğrultusunda her eğitim yılı başında hazırlanan etkinlikler yıl boyunca uygulanmaktadır. Haftada bir saat çocuklar ile rehberlik saati yapılmaktadır. Böylece rehberlik hizmetleri araştırmaktan ve keşfetmekten hoşlanan, kendisini ifade edebilen, duygu ve düşüncelerinin farkında olan, aile ve arkadaşlık ilişkilerine önem veren, paylaşmayı seven, sorumluluk bilinci gelişmiş, mutlu ve üretken bireyler yetiştirilmesine katkı sağlamaktadır.

Psikolojik Danışma ve Rehberliğin Dayandığı Temel İlkeler

  • Her birey seçme özgürlüğüne sahiptir.
  • İnsan saygıya değer bir varlıktır.
  • Rehberlik hizmetlerinde gönüllülük esastır.
  • Rehberlik hizmetleri bir süreçtir.
  • Rehberlik ve psikolojik danışmada gizlilik esastır.
  • Rehberlik tüm öğrencilere açık bir hizmettir.
  • Bireysel farklılıklar önemli ve dikkate değerdir.
  • Rehberlik faaliyetleri eğitimin vazgeçilmez bir parçasıdır. Öğretmenler ile iş birliği içerisinde ilerler.

 

REHBERLİK SERVİSİNİN YAPTIĞI GÖRÜŞMELER

Veli Görüşmeleri

Yürütülen rehberlik hizmetlerinden en üst düzeyde fayda sağlamak için çocuğun hayatındaki tüm bireylerin (veli, öğretmen, okul yönetimi, okul çalışanları, çocuğun akrabaları ve çocukla iletişim halinde bulunan diğer bireyler.) bu eğitimin içerisine dâhil edilmelidir. Bu amaçla veli randevu sistemi ile görüşmeleri yapılmakta, veli bültenleri ile her ay yapılacak etkinlikler hakkında bilgilendirme sağlanmakta ve velilerimize ışık tutmak amacıyla düzenli olarak rehberlik yazıları gönderilmektedir.

Öğrenci Görüşmeleri

  • Rehber öğretmeninin odasında çocuklar ile bireysel görüşmeler yapılır. Çocuk ile öğretmen arasındaki bağ bireysel olarak güçlendirilir ve bireysel iletişimdeki tutumları gözlemlenmiş olur.
  • Rehber öğretmeni tarafından ders saatlerinde gözlemler yapılır. Böylece grup görüşmesi sağlanmış olur ve çocukların akranları arasındaki davranışları incelenir.

Öğretmen Görüşmeleri

Okul öncesi öğretmenleri ile okul psikolojik danışmanı her zaman olumlu ve çocuk merkezli bir iletişim halindedir. Çocukların hayatında önemli bir etkiye sahip olan öğretmenlerimizle bireysel görüşmeler yapılır ve her öğrencinin gelişimi hakkında sürekli bilgi alışverişinde bulunulur.

REHBERLİK HİZMETLERİ

Eğitim süreci içinde rehberlik hizmetleri, öğrencinin gelişmesine ve uyumuna yardım etmeye yöneliktir.

  • Rehberlik hizmetleri bir bütündür, birbirini tamamlar.
  • Hizmetler birbirinin alanını kısmen kapsasa da kendine özgü etkinlikleri de içerir.
  • Tüm hizmetlerin merkezinde psikolojik danışma yardımı yer alır.
  • Hizmetler arasındaki ilişkiler aynı ağırlıkta ve yoğunlukta olan çok yönlü bir yapıya sahiptir.


Psikolojik Danışma Hizmeti;

Psikolojik danışma “bireyin karar verme ve problem çözme ihtiyaçlarını karşılayarak gelişim ve uyumunu sürdürmesine yardımcı olmak amacıyla bireyle yüz yüze kurulan psikolojik yardım ilişkisidir”.

Bu hizmet yetişmiş uzman kişilerce verilen profesyonel bir hizmettir. Okuldaki rehberlik uzmanı tarafından verilir.

Oryantasyon Hizmeti (Yeni Ortama Alıştırma);

Bu hizmet bir okula yeni başlayan öğrencilere eğitim yılı başında, okulu, kurallarını, işleyişini tanıtmak, okul ve o çevrede ihtiyaçlarını nasıl karşılayacakları hakkında bilgi vermek ve böylece yeni girdikleri ortama kısa sürede alışmalarına yardımcı olmak üzere yapılan çalışmalardır.

Bireyi Tanıma Hizmeti;

Rehberlik hizmetleri içinde, öğrencinin gelişimine ve uyumuna yardımcı olabilmek için onu tanımak gereklidir. Bireyin yetenekleri, özellikleri, güçlü ve sınırlı yönleri, beklenti ve idealleri, ailevi koşulları, başarı durumu, ilgileri vb. yönleri hakkında çeşitli bilgiler onun gelişimini izlemek ve yardımcı olmak için kullanılır.

Bilgi Toplama ve Yayma Hizmeti;

Bireyin kendini gerçekleştirebilmesi için öncelikle kendini tanıması ve bulunduğu çevrede içinde yaşadığı toplumda kendini nasıl geliştirebileceğini iyi değerlendirmesi gerekir. İşte bilgi toplama hizmetleri öğrencinin gerek duyabileceği her türlü bilgiyi onun yararlanmasına sunmak için yapılan çalışmalardır.

Yöneltme Hizmetleri;

Psikolojik danışmanın, kendisine yardım için başvuran öğrencisine gereken yardımı sağlayamayacağını fark ettiğinde öğrencinin ailesiyle etkileşime geçerek onu yardım alabileceği bir kişi ya da kuruma yönlendirmesidir. Örneğin öğrenci ciddi bir psikolojik sorun yaşıyorsa, danışman bu öğrenciyi bir psikiyatriste refere etmelidir.

İzleme ve Değerlendirme Hizmeti;

İzleme ve değerlendirme hizmeti, yapılan önceki hizmetlerin bir devamı gibi düşünülebilir. Yöneltme ve yerleştirme sürecinin sonu ne olmuştur? Örneğin: psikolojik danışma yardımı alan öğrencide bu hizmetin sonucu beklenen değişiklik gerçekleşmiş midir? Oryantasyon hizmetleri öğrencilere ne ölçüde yararlı olmuştur?

Bütün durumların izlenip değerlendirilmesi yapılan hizmetlerin etkinliğini anlamak, gerekiyorsa yardım hizmetlerini sürdürmek, yeni düzenlemeler yapmak için gerekir.

Müşavirlik (Konsültasyon) Hizmeti;

Okuldaki psikolojik danışmanın/rehberlik uzmanının, kendi uzmanlık alanında sahip olduğu bilgi ve becerilerini öğretmen, veli ve yöneticilerin hizmetine sunması, onları bu konuda kendilerini geliştirmesine yardımcı olması, ortak ve yeterli bir rehberlik anlayışının gelişmesine çaba harcaması müşavirlik hizmetlerinin kapsamına girer.